I love SU! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Veerle Hassel - WaarBenJij.nu I love SU! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Veerle Hassel - WaarBenJij.nu

I love SU!

Blijf op de hoogte en volg Veerle

04 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hee lieverds!

Wat heb ik jullie lang laten wachten op een verhaal zeg... Ik zou willen dat ik kon zeggen dat ik het daar echt te druk voor heb gehad, maar dat valt tegen haha. Ik heb gewoon onwijs veel leuke dingen gedaan de afgelopen weken :)!

Zo ben ik onder andere begonnen aan stage. Ik heb de eerste week stage gehad en ik moet zeggen dat het magische woord ''omschakelen'' hier terecht is. Het werktempo ligt vele malen lager dan in Nederland en ze werken ook niet out-reachend.. Dus als er geen werk binnen komt, is er ook niet veel te doen. Dit ben ik uiteraard niet gewend vanuit Nederland. Wel vind ik het heel tof dat ik elke woensdagmiddag acht kinderen mag begeleiden die in een internaat zijn geplaatst rondom het thema ''nazorg''. Ik merk dat ik op dat moment echt weer in mijn element zit en die kinderen graag terug de maatschappij in wil helpen.
Tevens ben ik tegen het eerste (en misschien wel grootste) obstakel aangelopen... Jullie weten dat mijn passie voor kinderen intens groot is en dat ik zie het liefste allemaal gelukkig zie en bereid ben hier alles voor te doen. Helaas heb ik geleerd dat het kindbeeld wat ik heb vaak niet aansluit bij het kindbeeld van de meeste ouders en organisaties hier.. Het is hier een autoritaire maatschappij en kinderen worden bij de meest heftige beslissing in hun kindleven, namelijk een uithuisplaatsing, niet of nauwelijks betrokken.. Hier heb ik veel moeite mee, want in mijn ogen zijn kinderen erg goed in staat om zelf aan te geven wat goed voor hen is en wat hun behoeften zijn. Tevens komt seksueel misbruik hier ontzettend veel voor. Dit vind ik erg moeilijk om te bevatten. Hoe kan je een onschuldig en schattig klein meisje/jongetje van zulke jonge leeftijden al zulke vreselijke dingen aandoen? Dit is voor mij echt even slikken en ik moet echt leren om het naast me neer te leggen in plaats van alles mee naar huis te nemen.. Een mooi leerdoel lijkt me, omdat ik weet dat er in Nederland genoeg vreselijke dingen met kinderen gebeuren en dat is ook echt het werkveld wat ik uiteindelijk op wil zoeken.
Ik kan na drie weken Suriname zeggen dat ik hier echt zou kunnen wonnen, als mijn passie voor het kind niet zo groot was geweest. Ik denk niet dat ik over de capaciteiten beschik om mijn passie naar mijn maatstaven uit te kunnen voeren. Ik wil daarvoor te veel bereiken en daar zijn in mijn ogen hier momenteel te weinig middelen voor..

Verder heb ik echt geweldige dingen gedaan de afgelopen weken. Ik heb echt leuke mensen ontmoet die ik graag zie. Dus die zie ik dan ook zo'n vijf keer per week haha!
Ik ben bijvoorbeeld vorige week zondag op een dolfijnen trip geweest.. Was zo vet!! We zaten met de leuke vaste groep in een bootje en hebben heel leuk de dolfijnen zien zwemmen :). Verder hebben we ook een wandelingetje gemaakt bij Nieuw-Amsterdam, wat ontzettend mooi was om te zien!
Dinsdag was een officiële vrije dag in Suriname en zijn we met zo'n 200 man (denk ik haha) naar Over Bridge geweest. Dat is een klein strandje waar je heerlijk van het mooie weer kunt genieten... Als het mooi weer is in ieder geval.. Want dat was helaas niet het geval.. Helaas kan het hier ook gewoon kei hard regenen.. En dat heeft het zo'n beetje heel die dag gedaan :(. Maar des ondanks heb ik een ontzettend leuke en gezellige dag gehad! De organisatie had ook een BBQ geregeld en deze was heerlijk! En wat dat betreft ben ik gewoon net een vent, want liefde gaat ook bij mij door de maag haha!
Donderdag ben ik samen met de groep gaan lunchen, was uiteraard erg lekker en erg gezellig! 's Avonds heb ik weer gewerkt bij de Lounge.. Echt super leuk joh! Ik vind het echt super tof om daar te werken, omdat het een leuke manier is om veel mensen te leren kennen :)! Dit is wel iets wat ik elke donderdag wil doen, want daarna pakken we gezamenlijk de taxi naar Havana en heb ik daar ook nog genoeg tijd om lekker te dansen en te sjansen hihi!
Vrijdag was de dag van de POOLPARTY! Echt super vet joh! Maar ik kende het alleen van films.. en wist nog niet zo goed wat ik kon verwachten ;). Wel had ik al eerder die week vernomen dat ik als VIP mee mocht gaan, wat ik uiteraard ook super vet vond! Dit hield in dat ik bij de VIP-tafel te vinden was samen met gratis drank :). Ook vrijdag moest ik eerst werken, wat ik eerst wel jammer vond.. Want daardoor kon ik niet mee met de partybus.. Maar dit probleem is helemaal opgelost, want we huren als groep aankomend weekend zelf een partybus, dus kan ik ook gaan ervaren hoe ik dat vind! Verder zou ik later aankomen op de poolparty en daardoor niet zo'n goed zicht hebben op de super vette locatie die afgehuurd was. Het was namelijk een zwembad op het dak van een hotel! Om toch even te checken of het er wel chill was, ben ik samen met Tesse en Aafke die middag heerlijk gaan chillen aan het zwembad daar. Daar heb ik tevens een lekker kleurtje op gedaan, waardoor mijn jurkje gelijk een stuk mooier stond 's avonds hehe! De poolparty zelf was echt helemaal te gek! Zo veel leuke en gezellige mensen samen! Echt zoals in de films haha! Ik kan niet wachten op de volgende party!
Zaterdagavond was er een feest genaamd INTIEM bij de lounge (wat overigens plus597 heet, dus ga het verder even zo noemen hihi). Dit feest was het officiële openingsfeest van 597. Wanneer je een uitnodiging had mocht je gratis naar binnen en anders koste het 75 SRD. Zeer exclusief dus! Ik denk dat ik die avond net zo hard heb gewerkt als wanneer ik achter de bar had gestaan bij Zeelandia, want man... Wat hadden Marjoleine (mijn vaste naaste collega) het druk achter de bar! Maar ondanks dat ik er nog maar een kleine drie weken werk, zijn we al een erg goed team en ging het ons goed af! De sfeer was overigens ook te gek en er was leuke muziek op de achtergrond, dus ik had het helemaal naar mijn zin!
Vandaag ben ik naar de vreemdelingendienst geweest. Ik had gehoord dat men daar vaak uren moet wachten.. Dus Anouk en ik wilde tijdig gaan.. Helaas moesten we nog erg veel regelen, waar we lekker op zijn Surinaams laat mee waren en kwamen vervolgens 1,5 uur te laat op onze afspraak. Manon kwamen we op de weg naar binnen tegen en vertelde dat ze drie uur had moeten wachten, dus Anouk en ik maakten ons borst al nat! Maar.... toen we eenmaal binnen kwamen was er helemaal niemand meer(waarschijnlijk mede doordat we 1,5 uur te laat waren) en werden we gelijk geholpen! Super chill! Stonden binnen een half uurtje weer buiten hehe!

Zo... ik merk wel dat ik minstens één keer in de week mijn blog bij moet houden, omdat ik anders echt te veel heb om te typen en ik wellicht de helft vergeet.. Dus bij deze is dit mijn voornemen hihi!

Voor mijn vriendinnetjes: super leuke carnaval foto's joh! Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk helemaal niet mis, omdat ik er buiten de foto's om ook helemaal niet mee bezig ben :). Scheelt weer zakdoekjes hihi!
Veder heb ik ook nog geen lekkere (en minder lekkere) boys gescoord, dus ik gedraag me al drie weken erg goed vind ik zelf! Want Karin zegt altijd zegt ''je moet jezelf duur verkopen'', maar aangezien ze hier geen geld hebben, gaat dat nog wel even duren dan hahahaha!

Tot snel lieverds en no spang!

Dikste kus uit het warme en liefdevolle Suriname!





  • 05 Maart 2014 - 09:30

    Papa&Karin:

    Hey lieverd, wat fijn dat je het naar je zin hebt! Je leert Paramaribo wel kennen zo, of is het juist Paramaribo die Veerle leert kennen? Wat je stage betreft; het lijkt me inderdaad moeilijk om het cultuurverschil te ervaren in hoe er met kinderen omgegaan wordt, hoewel er in Nederland "achter gesloten deuren" helaas ook nare dingen gebeuren. Maar, wie weet, kun je een "klein steentje" bijdragen. Liefs en xxxxxxxxxxx maal duizend ♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

  • 09 Maart 2014 - 21:46

    Petry:

    wat een verhaal weer, mooi dat je het zo naar je zin hebt :D! (en vind het helemaal niet zo erg hoor, dat je daar niet zou kunnen wonen... ). Wel heftig inderdaad. We hebben het er van te voren vaak genoeg over gehad (dat ze daar toch heel anders omgaan met kinderen dan hier), maar wat je denkt te weten is toch altijd anders dan het echt onder ogen zien.. Maar alle beetjes helpen he Veer :-)
    kus!
    p.s.
    En nu wil ik skypen! ;-)

  • 10 Maart 2014 - 23:50

    Loes:

    Zo ik ben ook weer helemaal up to date! Wat een mooi verhaal! Goed ook hoe je je uit op pedagogisch gebied. Nu al topstuk waardig dus hou die visie vast! Wellicht dat 'Velo' iets kan betekenen over een aantal jaar. Echt super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Ook van Manon hoor ik niets anders als positieve verhalen. Stiekem maken jullie me wel erg nieuwsgierig naar dit mooie land! (misschien toch wat centjes opzij zetten??).

    Geniet er maar lekker van daar, want dat heb je gewoon dik verdiend!

    Ik merk wel dat er veel bijgepraat moet worden.. dus net als Petry zeg ik: SKYPEN!!

    Love you, bye!

  • 31 Maart 2014 - 21:33

    Corine:

    nu dan toch eindelijk maar we hadden dan ook al bijna alles besproken op skypexxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Juli 2014

Time to say goodbye

20 Juli 2014

Holliday with Sanne in SU

08 Juli 2014

Just chill'

26 Mei 2014

Afscheid van m'n dushi's

30 April 2014

I'm still alive!
Veerle

Actief sinds 10 Feb. 2014
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 7220

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: